Totalul afișărilor de pagină

duminică, 1 aprilie 2012

1968,Rusii carau trupe in Bulgaria,pentru invazia Romaniei

- Ce amintiri aveti despre momentul 1968?
-In 1968,am trait un moment inaltator, ca om si ca militar roman.Era in noaptea de 19/20 august,predasem uniformele de serviciu la magazie,aveam uniformele de oras.Terminasem anul I si ne pregateam sa plecam in vacanta.Fusesem in practica la Mangalia si a doua zi dimineata plecam acasa.Unii plecasera deja.Atunci,am auzit pentru prima data alarma de lupta.Rusii patrunsesera in Cehoslovacia. Intrucat Romania nu acceptase sa participe la aceasta actiune josnica,era in pericol sa fie atacata la randul ei.Ni s-a dat alarma de lupta si ni s-a distribuit munitie.Aveam pistoale-mitraliera vechi,din timpul razboiului,PPS-uri se numeau.Erau niste pistoale -mitraliera foarte simple,cu un disc in care incapeau 81 de cartuse.Ne-am inarmat si am sapat imediat transee in jurul scolii.Am iesit cantand,inarmati prin oras,ca sa ridicam starea de spirit a populatiei.Am vazut oameni plangand,auzind ce cantam noi,cantece pe care as vrea sa le mai aud cantandu-se.Imi dau si acuma lacrimile,cand ma gandesc la ele. S-a creat,inclusiv in randul civililor,o stare de spirit belicoasa.S-a dat alarma de lupta in intreaga flota si au iesit navele la limita apelor teritoriale.Flota sovietica facuse jonctiunea cu flota bulgara.Se carau trupe in Bulgaria pentru invazia Romaniei. Atunci am fost inconjurati,sa fim invadati si noi.Intreaga populatie a spus: luptam pentru ca e vorba de Romania. Atunci,in 3 zile au fost inarmati 2 milioane de romani. S-a scos armamentul din depozite,s-au constituit garzi patriotice,garzi de tineret,garzi de intreprindere. Pe 23 august 1968,in Bucuresti au defilat ore in sir garzi patriotice inarmate. Era tot armamentul posibil acolo.Pe rusi ii astepta razboiul intregului popor.De asta se tem marile imperii: de un popor care vrea sa-si apere independenta fiintei nationale.De aia nu au invadat Romania...
 -Care a fost atunci reactia diplomatilor straini aflati la Bucuresti?
Ulterior,am ajuns ofiter la relatii externe si am aflat reactia atasatilor militari straini.In 1968,la parada,s-au prezentat toti atasatii militari straini,sa vada ce reactie are Romania.Au defilat trupele,dupa care au inceput sa defileze muncitorii inarmati.Dupa 3 ore,atasatul militar american s-a intors catre ofiterul de relatii externe de atunci,cpt.rg.I Paduraru,si a spus: "Felicitari,ati scapat"! Sovieticii nu s-au temut de Armata ,ca era putina.S-au temut de poporul inarmat! Eu sant un om cinstit.Nu-mi plac cei care initial au fost de partea rusilor,nici cei care au trecut acum de partea americanilor.In 1968,a fost un moment inaltator de unitate nationala,in care toti romanii au spus: nu ne dam batuti!
 Sursa
  Eugen Delcea ; Oana Nuta - Secretele lui Pavel Corut -

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu