Totalul afișărilor de pagină

marți, 3 aprilie 2012

Razboi pe mare- Primul Razboi Mondial

De la sfarsitul veacului trecut (n.n. secolul XIX ) a inceput, faurirea unei flote puternice,corespunzand intentiilor expansioniste germane,aceasta arma fiind indreptata in primul rand impotriva imperialismului britanic si marinei sale militare.S-au construit nave mari,cu o putere de distrugere sporita.Initiatorul si organizatorul programului de construire a flotei a fost amiralul Tirpitz,secretar de stat al marinei imperiale.Mult laudatului intemeietor al flotei germane ii lipsea insa o conceptie strategica clara.
Cuirasat:
-nava principala de lupta inzestrata cu tunuri de calibrul cel mai mare si protejata cu blindaje groase de otel (cuirasa).Pana in 1906,cele mai mari cuirasate ajungeau la 16.700 tone deplasament si la o viteza de 19 noduri.
Cuirasat Dreadnought:
- ( in engleza,dreadnought = neinfricat; literal- care nu se teme de nimic ) denumire generica data celor mai puternice cuirasate construite incepand din 1907,cu un deplasament intre 18.000-29.000 tone si cu o viteza intre 21,5-25 noduri.
Crucisator de batalie:
- dreadnought rapid,cu viteze atingand 29 noduri,avand in schimb o protectie mai slaba.
Crucisator cuirasat:
-nava militara de tonaj mijlociu ( 9000-15.000 tone ) si o viteza de 23 noduri.Prei aparitia Dreadnought-urilor si a crucisatoarelor de batalie,crucisatoarele cuirasate nu mai intrau in linie de lupta,executand in cadrul flotei misiuni de cercetare.
Crucisator usor:
- nava militara de tonaj mijlociu ( 3.500 -5.500 tone ) fara blindaje,executand misiuni de cercetare si sprijinad flotilele de torpiloare.
Torpilator:
- nava militara de tonaj redus ( 400 - 800 tone ) avand ca arma principala torpila destinata sa atace in masa flota de lupta adversa.Pentru combaterea torpiloarelor au aparut in 1915 tipuri de torpiloare mari,de peste 1000 tone, care au primit denumirea de contratorpiloare sau distrugatoare de torpiloare,sau mai pe scurt  distrugatoare.

Menirea flotei era apararea, pe toate marile,a comertului de importanta vitala pentru Germania.Aceasta menire era insa de la bun inceput utopica,neverosimila, datorita pozitiei geografice defavorabile a Germaniei.
Cind, la 1 august 1914, a izbucnit primul razboi mondial,celor 44 nave de linie germane,dintre care 14 cuirasate moderne tip Dreadnought, li se opuneau un numar de 61 nave de linie britanice,dintre care 22 Dreadnought-uri.La celelalte tipuri de nave- raportul era si mai defavorabil marinei germane.
Incercarea disperata de a hotara soarta conflagratiei in favoarea Germaniei prin scufundarea navelor comerciale de catre submarine,incepand cu luna februarie 1917, a esuat de asemenea. Amiralitatea germana a fagaduit guvernului sau ca,daca i se va permite sa scufunde,fara somatie ,toate navele de transport care deserveau Anglia si pe aliatii ei europeni,il va forta pe dusman sa ceara pace in numai cinci luni.Submarinele germane au scufundat,intr-adevar,lunar,in primele sase luni de razboi submarin,nave insumand 600.000.tone.
Dar prin aceasta razboiul nu a fost castigat.Ca raspuns la actiunea violenta a submarinelor germane,flota britanica a constituit un sistem defensiv eficace,organizand convoaie escortate.Pierderile de nave ale puterilor Antantei au scazut simtitor,iar pana la sfarsitul razboiului au fost compensate prin construirea de vase noi,ca si prin inchirierea unor nave ale tarilor neutre.
Razboiul era de necastigat pentru Germania.

Sursa
-viceamiral Heinz Neukirchen ( 1932) Berlin
 pasaje extrase din Magazin Istoric nr 4 aprilie 1973.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu